dinsdag 24 april 2012

Waarom kiwi’s eten zo moeilijk is.


Onderweg naar de controle van het ziekenhuis realiseerde ik me dat ik me de vorige keer zo voorgenomen had het advies om meer kiwi’s te gaan eten op te volgen. Zoals de titel van dit artikel al aangeeft zijn die kiwi’s niet heel actief mijn huis ingekomen.

Hoe ik me ook had voorgenomen meer fruit te eten,  überhaupt gezonder te eten, meer te gaan sporten en vaker op tijd te gaan slapen, al deze voornemens zijn nog verre van geïntegreerd in mijn dagelijks ritme. De wil is er wel, het besef dat het verstandig zou zijn ook, waarom gaat het desondanks zo moeilijk?

Een rondgang op internet en een blik op populaire literatuur leert dat ik niet de enige ben die hier wat moeite mee lijk te hebben. Het boek wat ik momenteel lees, uitstelgedrag van Piers Steel, geeft al wat helderheid. Uitstelgedrag lijkt hierbij niet het enige probleem. Regelmaat lijkt ook een grote rol te spelen. Op het moment dat iets vast onderdeel is van je leven is het makkelijker om het vol te houden. Klinkt logisch,  denk aan alle groepjes waar je lid van kan worden. Is hardlopen niet makkelijker vol te houden wanneer je met iemand anders of in een groepje loopt? Nadeel is dat ik niet zo’n kuddedier ben. Wanneer ik wel aan mijn gezondheid wil werken door te gaan hardlopen maar niet me wil aansluiten bij een groepje komt het op mijn innerlijke motivatie en discipline aan om het echt te gaan doen.

Dus om kiwi’s te gaan eten moet ik een aantal randvoorwaarden creëren. De eerste, zorgen dat er kiwi’s in huis zijn, is de makkelijkste. Vervolgens moet ik gaan kijken wat voor mij een goed moment is kiwi’s te eten (je hebt er immers ook wat hardware voor nodig).  Ook deze stap is nog te doen. Nu komt het erop aan. Niet alleen moet ik mijzelf ervan overtuigen dat kiwi’s een beter idee zijn dan chocolade op dat bewuste moment, ook moet ik zorgen dat ik het moment bewust beleef. Hierdoor kan ik niet vergeten de kiwi te eten. Als übernerd heb ik bedacht dat 11.11 voor mij een ideaal kiwimoment is. Mocht je geen tijdnerd zijn of op een ander moment jouw eigen kiwimoment willen creëren dan  is een kiwialarm op je telefoon wellicht ook een optie.

De twee uitdagingen die er zijn om een kiwimoment te creeren is door jezelf er ten eerste van te overtuigen dat je echt elke dag een kiwi wilt eten. Bedenk vervolgens een tijd/moment dat je de kiwi wilt eten, hou dat een paar weken hardnekkig vol en het kiwimoment zou een tweede natuur moeten worden.

Nog een puntje van waarschuwing. Voordat je nu denkt: ik ga niet alleen een kiwimoment creëren maar gelijk mijn slaapgedrag, eetgewoonten, alcoholconsumptie en rookverslaving te lijf: zo werkt het niet. Leo Babauta van http://zenhabits.net/about/ wijst er bij alle tips op dat het verstandig is één ding per keer aan te pakken. Zodra je dat onder de knie hebt, tijd voor de volgende.

Pak je agenda, plan een kiwimoment en laat het grote eten van de dagelijkse kiwi beginnen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten